
Uit recent onderzoek van PWC blijkt dat bij goed presenterende bedrijven door het finance team 23% meer tijd wordt besteed aan activiteiten die waarde toevoegen voor de onderneming. Hierbij kun je denken aan onder andere diepgaande analyses en advies. Toch besteden business controllers in een gemiddeld bedrijf hieraan minder dan 40% van hun tijd.
Niet zo gek dat bij veel finance teams de vurige wens bestaat om als business partner te worden gezien. En waarde te kunnen toevoegen met mooie analyses en inzichten. Maar in de praktijk wordt er nog veel tijd besteed aan transactie gerichte werkzaamheden.
Hoe komt dat? Waar zitten de 5 grootste valkuilen?
Met stip op nummer 1 staan IT-systemen die de analyses niet goed ondersteunen. Het is heel herkenbaar dat het voor finance teams lastig is om kwalitatief goede data uit systemen te halen voor goede analyses.
Een 2de belangrijke oorzaak is dat er veel ‘afleiding’ is door andere activiteiten. (Business) controllers worden vaak nog belast met operationele activiteiten die de aandacht afleiden van het leveren van toegevoegde waarde.
De 3de oorzaak zit meer in het team zelf. Kennis en kunde van de finance medewerkers is niet altijd toereikend om de rol van business partner te kunnen invullen. Niet altijd zijn advies- en consultancy vaardigheden op het gewenste niveau. Overigens; niet alle finance medewerkers moeten richting de business partner rol willen bewegen. Hierover in een volgende blog meer.
De 4de oorzaak ligt in inconsistente data of informatie. Er moet veel tijd en energie worden besteed om dit recht te trekken. Tijd waarin geen waarde kan worden toegevoegd aan de business.
De 5de oorzaak tot slot; de afstand tussen de organisatie en het finance team is te groot. Veel finance teams kijken naar het verleden, het vastleggen van de transacties en het uitbrengen van interne- en externe rapportages. Maar als business partner zal de focus meer op de eigen organisatie en de markt en marktontwikkelingen moeten worden gericht. Spreek de taal van de organisatie en niet de taal van finance.
Het is belangrijk om naar de valkuilen te kijken, in een volgende blog gaan we meer naar de ‘enablers’ kijken. Want de goede dingen doen is natuurlijk leuker dan slechts de verkeerde dingen voorkomen.
Wil je ondertussen in je eigen organisatie meer waarde uit je finance team halen? En zorgen dat de er een echte partner van de business ontstaat?
Ga dan naar onze website www.cntrlf.nl of neem direct contact met ons op info@cntrlf.nl voor meer informatie. Ook voor detachering en interim management.