
Als het om Cash Flow Management gaat dat hoor ik vaak ‘cash is king‘. En dat klopt ook, zo zei een director group control eens tegen me: ‘Uiteindelijk gaat het om de muntjes’. Maar cash is king is ook een uitspraak die nietszeggend is, want wat kan je er nu mee? Zeker collega’s zonder finance achtergrond zullen dat lastig vinden.
We zien dit in onze Finance for Non Financials trainingen duidelijk terug.
De Winst & Verlies rekening is goed te begrijpen, de balans wordt al wat lastiger. En bij cash flow haken velen toch een beetje af als het om de techniek gaat. En dat terwijl je de marketing, sales en product medewerkers hard nodig hebt om de operationele cash flow structureel te verbeteren.
Een cash flow probleem kent in essentie 4 mogelijke oorzaken (illiquide, insolvabel, slecht bedrijfsmodel of een strategisch probleem) hierover in een volgende blog meer.
In deze blog richten we ons met name op courante balansposten (liquiditeit) en bedrijfsmodellen.
Voor een blijvende verbetering van de Operationele Cash Flow heb je de business partners nodig, dus we moeten weg blijven van de techniek.
Er zijn 2 dingen die wel moeten doen;
1. Start met het verbeteren van een aantal processen van;
A) Order2Cash. Dit leidt tot snelle, foutloze facturen. Deze worden door de klant vaker op tijd betaald.
B) Inventory2Product; Dit leidt tot het verminderen van begin-, tussen-, en eindvoorraden.
C) Purchase2Pay; Betaal je eigen facturen op tijd, maar niet te vroeg.
D) Investeringen; Een goed investeringsbeleid leidt uiteindelijk tot een betere cash flow.
2. Betrek je business partners, zij maken het verschil;
A) Vertel ze in hun eigen taal wat en waarom de cash flow moet verbeteren. Geef voorbeelden van hoe het beter kan; een bouwonderneming moet voor de bouwvak de volgende projectfase factureren. Anders wacht je de hele zomer op het volgende factuur moment; een doodzonde voor cash flow management. Om dat te voorkomen moet je hier in de projectplanning al rekening mee houden.
B) En dit moet je ze laten inzien. Dat is wat we bedoelen met door de bril van het geld kijken. Leer je collega’s om op die manier naar processen en producten te kijken, en de goede initiatieven zullen ‘vanzelf’ komen.
Daarom helpt het om collega’s te vertellen dat ze ‘door de bril van het geld’ moeten kijken. Dit moet onderdeel worden van de business modellen. En dat vraagt om bewustwording.
Is Cash Flow management binnen jouw onderneming ook een aandachtspunt? Wil jij binnen jouw onderneming de plannen ook beter en sneller realiseren? Of wil je de finance afdeling meer in de rol van business partner krijgen? Ga dan naar onze website www.cntrlf.nl of neem direct contact met ons op info@cntrlf.nl voor meer informatie. Ook voor detachering en interim management.