
Naast oliebollen en nieuwjaarswensen staat een nieuw jaar voor veel bedrijven natuurlijk ook in het teken van een nieuw budget jaar, met nieuwe doelen en nieuwe kansen. Dit voelt vaak een beetje als opnieuw beginnen en dat is het eigenlijk ook. Het oude jaar is afgesloten, en het nieuwe jaar biedt weer nieuwe kansen. Ook als het budget van afgelopen jaar misschien niet gehaald is.
Een CFO waarmee ik heb gewerkt noemde het ook wel ‘inschaatsen’; gevoel krijgen of het nieuwe budget in de eerste maand ook gehaald ging worden. Of er ‘gekke dingen’ in het budget zitten.
En dat kan zomaar gebeuren. Het meeste denkwerk voor het budget is waarschijnlijk in mei/juni of uiterlijk afgelopen zomer al verricht. Toen is de update van het strategisch plan of jaarplan gemaakt. Vervolgens is dit vertaald in een financieel plan, het budget.
Maar het idee is dan eigenlijk al zeker een half jaar oud. In onze steeds kortere economische cycli is dat best lang en kan de wereld er al anders uitzien. Niet ongebruikelijk is om de eerste budgetherziening, zoals een rolling forecast, latest estimate of eindejaarsverwachting, bij het begin van het kalenderjaar al te doen.
Hier zit gelijk de crux, de maatschappelijke en bedrijfsdynamiek nemen continu toe. Maar de Planning & Control cyclus is niet veel veranderd. Daarom is het verstandig om naast de jaarlijkse doelen, die richting en houvast geven, te gaan sturen op korte cycli. Van een paar maanden of een kwartaal. Dat niet alleen op het budget gericht is maar ook vooruitkijkend en op de onderlinge relaties. Waar medewerkers hun eigen input voor kunnen en moeten geven. En waar de meest relevante kansen en bedreigingen echt centraal staan.
Wachten op een nieuw budgetjaar om een investering te mogen doen is verloren tijd. Een nieuwe klant pas in het nieuwe jaar laten tekenen omdat de doelen al gehaald waren is niet in het belang van de onderneming. Want, laten we eerlijk zijn, met het afsteken van het vuurwerk met oud en nieuw is er toch niet werkelijk iets veranderd?
En nu?
Wil jij binnen jouw onderneming de plannen ook beter en sneller realiseren? Of wil je de finance afdeling in de rol van business partner krijgen? Ga dan naar onze website www.cntrlf.nl of neem direct contact met ons op info@cntrlf.nl voor meer informatie.