
In deze tijd van Big Data, (Cloud) Data Warehouses en Data Lakes en alles wat daar op lijkt is het prettig zo nu en dan een ander geluid te horen. Een geluid dat wij vanuit CNTRL F graag laten horen. Niet dat wij geen voorstander zijn van een goede data capture en op basis van gedegen analyse tot besluiten komen; zeker wel.
Voor een goede en vlotte analyse is dit eigenlijk essentieel om te hebben. Besluitvorming kan je tegenwoordig voor een groot deel fact based maken. En je doet jezelf, en daarmee de kwaliteit van de besluitvorming, te kort als je dit niet op basis van de feiten doet.
Maar iedere tool heeft zijn eigen doel. Om de operationele strategie ook werkelijkheid te maken heb je een andere invalshoek nodig. Is het veel eerder noodzakelijk om je te focussen op wat echt belangrijk is om de doelen te bereiken.
Hierbij wil je op vijf à zes grote doelen focussen. Dit zijn de doelen waar je ’s nachts wakker van ligt.
Je stelt deze doelen (ook wel Objectives) binnen het team vast. Vervolgens vertaal je ze naar meetbare resultaten (Key Results). Om de activiteiten binnen de onderneming elkaar te laten versterken moet ieder team deze Objectives and Key Results (OKR’s) hebben. En we moeten begrijpen hoe die met elkaar samenhangen.
Deze methode werkt het beste als iedereen zijn eigen doelen opstelt, het geen afrekencultuur maar een prestatie gedreven cultuur wordt. Het zeer succesvolle bedrijf Google gebruikt deze methode al vele jaren. Om snelheid te maken is dit een proces per kwartaal, niet jaarlijks met de budget cyclus. En uiteraard kan een OKR tijdens het jaar veranderen, de wereld om ons heen verandert ook.
En nu?
Heb je bovenstaande met interesse gelezen, dan bevelen wij het boek ‘Measure What Matters’ van John Doerr van harte aan.
Wil jij bovendien binnen jouw onderneming de plannen ook beter en sneller realiseren? Of wil je de finance afdeling meer in de rol van business partner krijgen? Ga dan naar onze website www.cntrlf.nl of neem direct contact met ons op info@cntrlf.nl voor meer informatie.