
Donderdag 8 november 2018 was de 14de editie van de Credit Expo. De beurs waar Credit Managers naar toe gaan om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen op hun vakgebied. En natuurlijk om te netwerken met vakbroeders en leveranciers.
Ook dit jaar waren veel bedrijven met slimme IT toepassingen met een mooie stand aanwezig. Vaak gericht op het analyseren van data, hier trends uit destilleren en op basis daarvan meer kunnen doen om incasso problemen te beperken of zelfs voorkomen.
Dit jaar was er ook meer aandacht voor de sociale incasso, met andere woorden incasseren met oog voor de maatschappelijke gevolgen van de incasso. De vraag die dit oproept is natuurlijk; “waar begint dit proces, of beter, waar had het moeten beginnen?”
Het leveren van goederen en diensten aan een doelgroep die niet kapitaalkrachtig genoeg is om te kunnen betalen lijkt niet handig. Natuurlijk kan het onderdeel van het bedrijfsmodel zijn om deze groep te benaderen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de budgetmerken van telefoonaanbieders. Maar in essentie begint het proces van incasso bij het eerste klantcontact en/of bij de marketing & sales van de organisatie.
Het proces start dus in het commerciële team van de organisatie. Daarom is het doordenken van de hele keten, en deze vervolgens stroomlijnen, essentieel. Voor iedere onderneming die levert op basis van na-facturatie zou dit standaard zo moeten worden ingericht. Dit gaat dus over afdelingen heen; het begint bij de strategie formulering, de marketing strategie en de doelgroepen benadering die door het marketing & sales team wordt opgesteld. De checks & balances die door het finance/ credit managent team worden geïntroduceerd. Tot het uiteindelijk binnenhalen van de openstaande vorderingen.
Op zoek naar de balans en wederzijds begrip is dan het credo. Dit bleek recent ook op een training die ik gaf. Het commerciële team voelde zich van tijd tot tijd gefrustreerd door de houding van credit management. Niet alleen door een afwijzing, maar ook doordat er geen alternatieven of suggesties werden geboden om tot een oplossing te komen. Tegelijkertijd had het commerciële team te weinig (in)zicht in de gevolgen van een afboeking van een vordering.
CNTRL F ondersteunt bedrijven om tot een integrale aanpak te komen. Namelijk de business, Finance en andere stakeholders. Interesse? Wij komen graag met u in contact.